The Squat

Godt i gang med squat challenge til sommeren? Hva dreper vel treningsglede mer enn å pine seg gjennom hundrevis av repetisjoner, mens syren koker i lårene? Knebøy er en utrolig allsidig øvelse og det finnes så mange varianter man kan leke seg med. For ikke lenge siden begynte jeg å trene knebøy med stang, noe som må til hvis målet er å bygge styrke eller masse. Da er det alfa og omega med riktig utførelse for å unngå skader og få trent de riktige musklene (lår, kjerne og selvfølgelig rumpa). Hvis du er usikker på gjennomførelse anbefaler jeg å ta en titt på Fitnessbloggen sin beskrivelse.

For mange er det bevegeligheten som setter en stopper for utførelse av knebøy, men det er håp! En super måte å komme dypere i knebøy med riktig teknikk er å starte med yoga squat. Du kan godt bruke den som oppvarming før du kjører med stang, eller som et verktøy for å finne ut hva du trenger å fokusere på.

  • Stå litt bredere enn hofta med tærne pekende utover
  • Sett deg ned med overkroppen så oppreist som mulig og hælene i gulvet
  • Plasser albuene på innsiden av knærne og press utover til du kjenner at det tøyer på innsiden av lårene

Hvis du kjenner at hælene vil opp fra gulvet betyr det at du bør tøye mer på akilles (tøye leggen med kneet bøyd). Hvis muskulaturen rundt hoftene og rumpa er kort vil ryggen krumme seg veldig når du setter deg ned. Da bør du tøye disse muskelgruppene og husk å fokuser på å trekke skuldrene bakover/brystet fremover i yoga squat. En knebøy foregår ikke over bena, men heller mellom!


Som nevnt finnes det en mengde måter man kan variere øvelsen på, så det er ingen grunn til at knebøy skal bli kjedelig. Yuenjon legger ut mange inspirerende videoer på sin instagram-feed; noen de fleste av oss kan prøve på, noen litt mer eksotiske. En av mine favoritter er pistol squat, hvor man får utfordret balansen og som faktisk er ganske tungt kun med kroppsvekt. Hvis du sliter med bevegelighet, balanse eller styrke i pistolsquat kan du bruke slynger. Dess lenger bak du står, dess mer hjelp vil du få fra slyngene. Happy squatting!

Solhilsen fra Kristin

4 kommentarer

lisarorvik

02.05.2016 kl.11:01

Kjempe inspirerende innlegg, stå på :)

yogakristin

02.05.2016 kl.22:01

lisarorvik: Takk, du og! :)

Cathrine

02.05.2016 kl.16:12

Kult at du har starta blogg! Har du egen instagram?

yogakristin

02.05.2016 kl.16:21

Har ikke egen nei, bare gode gamle kimsarn! :)

Skriv en ny kommentar

yogakristin

yogakristin

28, Trondheim

Yogainstruktør på 3T i Trondheim. Jeg vil gjerne inspirere andre til å se at yoga er for alle!

Kategorier

Arkiv

hits