Hverdagsyoga

Har du tenkt på hvordan hverdagen din påvirker kroppen? De fleste av oss vil oppleve plager med rygg, nakke, eller skuldre i løpet av livet. Det kan selvfølgelig være forskjellige grunner til dette, men for mange har nok en stillesittende jobb kombinert med mye stillesitting i fritiden skylden. Det går ikke an å trene hele tiden, og det er det heller ikke meningen at vi skal gjøre. Mange snakker om riktig arbeidsstilling, som vil minske belastning på skuldre og nakke, men det betyr ikke at du må sitte helt stille og rak i ryggen hele dagen! Det som går an er å bevege seg i løpet av arbeidsdagen. Du skaffe deg et heve-/senkebord, men du kan også passe på å reise deg og gå litt rundt og skift sittestilling flere ganger i løpet av dagen.

Når vi sitter og jobber med hendene foran oss vil også bevegeligheten i hofter og skuldre reduseres. Dette vil gå utover holdningen din og gjør at du får vondt i ryggen. Selv om det kan hjelpe noe å strekke litt underveis i arbeidsdagen, kan mange vonde rygger og skuldre reddes ved bevegelighetstrening. Så tøy hofteleddsbøyere, framsiden av skulderen og bryst! Jeg har fått så mange tilbakemeldinger fra de som er med på yogatimene mine om at de merker hvor mye bedre de føler seg etter de har begynt med yoga. Dette kan du fint gjøre hjemme, på jobb eller ute på gresset når været tillater det!

Lunge

Denne klassikeren er kanskje den viktigste bevegelighetsøvelsen for hvermannsen. Start gjerne med det bakre kneet bøyd og press hofte fremover, så du kjenner at det strekker på fremsiden. Hvis du får til å trekke sammen kjernemuskulaturen vil du kjenne at strekken blir mer intens. Dette er fordi mange kompenserer med å svaie i ryggen, noe som gjør at hofteleddsbøyeren forkortes. Vi ønsker selvfølgelig å få festene til muskelen så langt fra hverandre som mulig. Etterhvert kan du prøve å strekke ut det bakerste benet, selvfølgelig uten å svaie i ryggen. Mange lener seg på det fremste kneet. Ikke så rart, siden det er litt slitsomt å holde denne posisjonen over tid. Prøv å unngå å legge for mye vekt fram på armene. Du vil igjen forkorte muskelen. I tillegg flytter man tyngdepunktet fremover fra hoften og mister dermed noe av intensiteten i tøyningen. 

Bryststrekk

Fold hendene bak ryggen og strekk armene bakover. Du kan også prøve å løfte armene oppover eller vri deg fra side til side med hendene bundet bak ryggen. Hvis du sliter meg å flette fingrene sammen kan du bruke et skjerf eller et annet klesplagg.

Ryggvridning

Ta tak i motsatt armlen eller kne og vri deg så du får tak i rygglenet på stolen. Ikke så farlig hva du holder i så lenge du føler du får tak og mulighet til å rotere så mye som mulig. Hold ryggen rett når du roterer og prøv å vri enda litt lenger etterhvert. Jeg kjenner ofte at det knekker opp nedover ryggen når jeg jeg gjør denne. Det er utrolig digg!

Bakoverbøy

Strekk armene opp og len deg bakover. Hvis du føler deg komfortabel kan du slippe hodet bakover også og bare henge der litt. 

De tre siste øvelsene gjør jeg faktisk hver dag på jobb. Når jeg sitter lenge og jobber på PC'n kjenner jeg at det kan begynne å verke i rygg og skuldre og da føles det utrolig godt å få en motstrekk til den posisjonen jeg sitter i hele dagen. Prøv det i morgen!  Jeg passer også på å skifte sittestilling flere ganger i løpet av dagen. I tillegg til at det gjør godt for kroppen min er det jo litt underholdende for de andre når jeg slenger bena oppå pulten eller sitter i skredderstilling i stolen min. Har du mulighet i den jobben du har; vær kreativ og prøv nye sittestillinger!

Solhilsen fra Kristin

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

yogakristin

yogakristin

28, Trondheim

Yogainstruktør på 3T i Trondheim. Jeg vil gjerne inspirere andre til å se at yoga er for alle!

Kategorier

Arkiv

hits