Det handler om å tørse...



... sa alltid dramalæreren min på videregående når vi skulle drive med impro eller noe annet kleint. Hun hadde rett i det; det ble mye morsommere og mindre flaut når vi kastet oss ut i det og slapp hemningene. Det har jeg tenkt på mange ganger siden også, i forskjellige situasjoner i livet. Nå kom jeg på det i forbindelse med å stå på hodet eller hendene. For noen er det ikke noe stress, men for mange er det ganske skummelt og i tillegg vanskelig å finne balansen. Nå er ikke poenget mitt at det bare er å kaste seg opp og tro at du skal kunne stå der. Poenget er at det finnes måter å prøve hvordan det føles, som faktisk ikke er så vanskelig, verken teknisk eller styrkemessig. Da handler det egentlig bare om å tørse, og ta det fra en som prøver å kvitte seg med pysen inni seg: Det føles så mye bedre etter du har prøvd! Her kommer noen inversjoner for deg som aldri har prøvd før og noen for deg som ønsker å trene på å få bedre kontroll.

Hvis du aldri har prøvd å stå på hendene før anbefaler jeg å stå inntil en vegg. Stå nærme veggen som på bildet til høyre, skyv med armene og press fingrene ned i gulvet. Tren først på å stå så bent som mulig. Det kan være lurt til å få en venn til å hjelpe deg, siden det kan være vanskelig å kjenne selv. Så er det bare å stive av for alle penga; stram magen, rumpa og strekk bena samtidig som du ikke glemmer å skyve med armene og skuldrene. Da kan du flytte et ben ut fra veggen og bruke hendene til å finne balansen og flytte det andre benet ut. På bildet til venstre prøver jeg å vise hva du IKKE skal gjøre; stå langt fra veggen, henge i skuldre og rygg, sparke fra med det andre benet. Her er man fryktelig ustødig.

Kråka er ikke så veldig vanskelig, men trikset her er å legge vekten rolig over på armene til du kjenner at du nesten ikke har noe vekt på bena lenger. Stram magen og klem knærne inn i overarmen, så er det bare å løfte bena opp uten å flytte tyngdepunktet, som på bildet til høyre. Hvis du bykser opp skal det veldig mye til at du treffer akkurat, og kan fort tryne som på bildet til venstre :(


Å stå på hodet med albuene i gulvet kan være litt skummelt, så her kan du også stå inntil en vegg. Det et stort pluss om du er bevegelig nok til å holde ryggen og bena forholdsvis strake, så du kan trippe fremover til du har all vekten på hodet og armene, som på bildet til høyre. Da kan du løfte bena rolig oppover, noe som er en super core-øvelse! Litt samme prinsipp som kråka over altså. Hvis du blir veldig krum her kan du fort bli litt ustødig, og det er heller ikke så bra for ryggen. 

En av de enkleste variantene av å stå på hodet er det vi på yogaspråket kaller klovnen. Her plasserer man toppen av hodet (høyre) i gulvet, ikke pannen (venstre). Plasser hendene i skulderbreddes avstand, så kan du plassere knærne oppå albuene. Det er ikke spesielt tungt eller vanskelig, så denne kan du trygt prøve! 

Hvis du skulle være uheldig å falle over, så krum ryggen og rull ned. Det er mye mindre enn å dunke nedi! Her er en liten blooper fra min instagramprofil:

video:img5207

Håper dere får lyst til å prøve en av disse. Bare kom med spørsmål om dere lurer på noe angående disse posisjonene :) Happy inverting!

Solhilsen fra Kristin

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

yogakristin

yogakristin

28, Trondheim

Yogainstruktør på 3T i Trondheim. Jeg vil gjerne inspirere andre til å se at yoga er for alle!

Kategorier

Arkiv

hits