The Deadlift

Det er vanskelig komme p en styrkevelse som er mer relevant enn marklft for hverdagen vr. En relativt teknisk velse, men nailer du denne kan du spare deg for mange plager i rene som kommer. Det er alts snakk om plukke opp ting fra bakken, noe det er vanskelig komme unna. Man kan selvflgelig trene for estetiske rsaker ogs, men uansett hva motivasjonen din er s er teknikk her alfa og omega for en brekraftig utviklingen.  

Hva er da god teknikk i marklft? Denne gangen har jeg ftt min kjre Sondre til stille som modell, s her fr dere en rask innfring i velsen og hva man kan gjre for bedre teknikken. 


Rett rygg er nkkelordet. Sett bena i hoftebredde eller litt bredere og la trne peke litt utover snn at du kan sette deg ned med brystet lftet. Fr du lfter opp br du trekke skuldrene bakover og kjenne at ryggen er aktivert. Videre skal bena strekkes ut og til slutt skyter du hofta fram for komme deg helt opp. S er det motsatt p vei ned; hold bena strake s lenge du klarer til du fr senket stanga under knrne fr du setter deg ned igjen.


Her ser du alts et eksempel p hvordan det IKKE skal gjres. Selv om dette er overdrevet er dessverre dette noe man ser litt for ofte at mange ikke har helt kontroll p. Det krever en del fleksibilitet i bakside lr for f til jobbe med rett rygg, srlig nr bena skal vre strake. Under ser dere noen velser vi bruker i yoga for tye bakside lr!  


Foroverby kan gjres stende eller sittende. Denne velsen er ogs en del av Solhilsen som jeg har skrevet om tidligere. Du kan jobbe aktivt med strak rygg som vil vre mest likt det vi gjr i marklft, men du kan ogs velge en mer avslappende variant hvor du lar overkropp og armer henge over slik Sondre viser her. 


Du kan ogs tye ett og ett ben av gangen enten sittende som her eller liggende p ryggen. Hvis du ikke nr benet ditt kan du bruke yogabelte eller et klesplagg og trekke i benet. Husk hold benet strakt!


En annen ting som er lett glemme nr men ikke jobber med s tung belastning er at stanga skal ligge inntil bena hele veien. Det blir veldig stor belastning hvis du lfter stanga ut fra kroppen, s vr obs p denne! Man fr riktignok litt blmerker p fremsiden av bena, men er ikke det verdt det i forhold til at man sparer skuldrene? Bildet under viser alts hva man IKKE skal gjre.


S tren marklft folkens! Du fr trent rygg, rumpa og baksiden av lrene i tillegg til core nr du strammer magen under lftet. Du ser kanskje vektlftere som bruker stramme belter, men hvis du ikke har planer om noen norgesrekord i marklft anbefaler jeg heller bruke kroppens naturlige korsett; kjernemuskulaturen. Den sttter oss opp hele dagen og er esensiell i bde trening, hverdag og til fest!
 

Solhilsen fra Kristin

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

yogakristin

yogakristin

28, Trondheim

Yogainstruktr p 3T i Trondheim. Jeg vil gjerne inspirere andre til se at yoga er for alle!

Kategorier

Arkiv

hits