Tanker

Så langt har innleggene mine handlet hovedsakelig om trening og ikke så mye om meditasjonsdelen av yoga, som kan virke litt svevende og mystisk. Det syns i alle fall jeg i starten. Kanskje mest fordi det er annerledes og uvant. Hvis du har vært på en yogatime avsluttes de ofte med avspenning. Det er forholdsvis lett og deilig å slappe av i kroppen etter en økt, men hva med tankene og følelsene våre? Jeg merker ofte at jeg begynner å planlegge hva jeg skal etterpå eller tenker på alt mulig under avspenning. Det er jo ikke unaturlig at tanker kommer og går. Det er heller ikke noe galt hvis du merker at det skjer når du prøver å hvile. Det kna derimot bli et problem hvis man henger seg opp i det og lar det påvirke hvordan du føler deg. Så i dette innlegget håper jeg at jeg kan fjerne litt av mystikken rundt dette med meditasjon. I tillegg vil jeg invitere deg til å være mer oppmerksom på tankene dine og hvordan de påvirker deg. Jeg tror dette kan påvirke både stress og selvfølelse. 

Hvis du er som meg og har mange baller i luften er det alltid tanker som svirrer rundt. Dagen må gå opp. Du må planlegge, så du rekker alle de tingene man må i tillegg til de tingene du har lyst til. Kanskje du planlegger med så liten margin at du ofte er litt sent ute, glemmer ting og ender opp med dårlig samvittighet.

Oppmerksomhet
Ta en pause. Prøv å legg merke til hva du tenker på, uten å henge deg opp i det. Du trenger ikke sette merkelapper på tankene. Ikke evaluer om det er positive eller negative tanker. Bare vær en tilskuer, en observatør. Dette kan være vanskelig hvis du aldri har gjort det før. Ofte fører en tanke til en neste også har du mistet fokuset, oppmerksomheten. Hvis dette ikke funker for deg, så kan du prøve å fylle bevisstheten din med sanseinntrykk.

Bevissthet
Her bruker vi sansene for å stenge ut andre tanker. Gjerne lukk øynene og bruk lukt eller hørsel. Ikke bestem deg for at en lukt er god eller vond, eller om en lyd er irriterende. Bare registrer uten å gjette hvor lukten eller lyden kom i fra.

Body Scan
En annen måte du kan styre bevisstheten på er å kjenne på fysiske følelser i kroppen. Prøv å slapp av i hele kroppen. Start på toppen av hodet og gå rolig nedover kroppen. Registrer temperatur, om du har noen spenning i muskulaturen, kontakt mellom huden din og klær/underlag og hva du kan kjenne av pusten din og hjerterytme. Du kan godt fokusere på så små områder som mulig i gange (som for eksempel tunga eller høyre tommel). Dette vil også gjøre at du føler deg roligere.

Pust
Pusten nevnte jeg så vidt over, men den er et veldig virkningsfullt verktøy i denne sammenhengen. Mens livet foregår rundt oss glemmer vi ofte de prosessene som forgår i kroppen og som holder oss i live, som for eksempel pust. Jeg mener ikke bare at du skal kjenne at du puster, men virkelig gå i dybden og vær nysgjerrig. Det er ikke noe rett eller galt her, vi er bare observatører. Legg merke til hvor du kjenner pusten. Puster du med nesa eller munnen? Kjenner du pusten nedover halsen? Er det brystet eller magen som utvider seg når du puster? Kanskje du legger merke til en temperaturforskjell på luften som går inn og ut? Bruker du mer tid på innpust enn utpust? Det finnes også mange pusteøvelser man kan gjøre, men de går jeg ikke inn på i dette innlegget.

Reis bort
En annen måte å koble av på er å la tankene vandre til et sted du forbinder med noe trygt og godt. Noen velger en strand eller en blomstereng, men det kan like gjerne være sofaen eller senga di. Eller kanskje armkroken til noen du er glad i. Prøv å se for deg hva som er rundt deg på ditt sted. Hvilke lyder hører til? Hvilke lukter? På stranden kan du se for deg at du graver hendene ned i sanden, lar vannet skylle over tærne og kjenner varmen fra sola på kroppen. Liger du på sofaen kanskje du har tullet deg inn i et varmt pledd, kanskje du har på tv eller musikk i bakgrunnen og kanskje du kjenner lukten av favorittretten din som noen lager på kjøkkenet for deg. Dette er selvfølgelig bare forslag! Du velger ditt eget sted og bare du vet hvilke sanseinntrykk som hører til. 

5UqZSOvZkn

Du kan prøve noen av disse teknikkene under avspenningen på en yogatime eller ta deg en pause i løpet av dagen og sett av tid (kanskje sett på en timer). Det kan faktisk være litt utfordrende å holde konsentrasjonen uten å bli rastløs hvis du ikke er vant til oppmerksomhetstrening. Disse teknikkene kan også brukes når du har lagt deg og sliter med å slappe av eller sovne. Uansett; finn en behagelig posisjon så du ikke blir sittende å irritere deg over ubehag. Det finnes folk som sitter i samme stilling i flere timer og omfavner smerten som en del av meditasjonen, men dette er på et helt annet nivå.

Solhilsen fra Kristin

2 kommentarer

Cathrine

01.06.2016 kl.15:46

Apropos det siste du skreiv, så kan det jo ofte føles sånn når man sitt ved kontorpulten en hel dag. Ikke lurt å omfavne smertene da, nei :-P

yogakristin

01.06.2016 kl.17:43

Cathrine: Hehe, nei! Det bli kanskje ikke helt det samme heller da. Kommer faktisk et eget innlegg om akkurat det om ikke så lenge!

Skriv en ny kommentar

yogakristin

yogakristin

28, Trondheim

Yogainstruktør på 3T i Trondheim. Jeg vil gjerne inspirere andre til å se at yoga er for alle!

Kategorier

Arkiv

hits