Hva skal barnet hete?

Det er mange spennende navn på yogaposisjonene. Navnene skal være beskrivende for posisjonen, selv om det kanskje ikke alltid er like opplagt at de ligner på det de heter. Her er fire posisjoner hvor jeg syns navnet treffer. Linken mellom dem er at de strekker og løsner opp i hofteområdet. Du trenger ikke å varme opp før du gjør dem, men start gjerne litt forsiktig, så vil du merke at det løsner opp i muskulatur og bindevev etterhvert!

Barnet
Dette er i utgangspunktet en hvileposisjon. Du kan velge om du strekker armene fremover, bruker dem som en støtte for pannen, eller lar de ligge ned langs kroppen. En utfordring hvis du har en del spenning i hofteleddsbøyerne (som gjerne kommer hvis man sitter mye eller trener uten å tøye ut). Da vil du kjenne at det er vanskelig å slappe av og at det vil være avstand mellom rumpa og hælene. Du kan bruke armene til å skyve deg bakover, mens du fokuserer på å slappe av i hoften så den etterhvert kommer lenger bak og ned. Det kan også hende at du kjenner at det strekker i ryggen her, så gjerne bruk denne som en pause mellom andre øvelser eller som en meditasjonsposisjon! Du kan ogsa variere hvor bred du plasserer knærne. Det vil kanskje stramme mer om du holder knærne samlet, mens det er lettere å spenne av og puste dypt om du sprer knærne, så du kan slippe magen og overkroppen lengre ned mellom lårene.

Happy baby
Dette er også en hofteåpner hvor man bruker armene til å trekke knærne ned på siden av overkroppen. Kjempedeilig både for ryggen og hoftene! Anbefaler denne på slutten av en treningsøkt for å løsne opp og nøytralisere ryggen. Her kan du godt bevege bena eller rulle fra side til side for en liten ryggmassasje. Du kan også variere mellom krum og svai rygg for å kjenne hvordan det påvirker hoftene dine!

Sommerfugl
Her får du åpnet hoftene mer ut til siden. En utfordring for mange vil være å site med rett rygg. Prøv å trekk skuldrene bak og ned, press brystet fram og løft toppen av hodet som en heliumballong som vil sveve opp mot himmelen. Hvis du ikke har sjans til å sitte med rett rygg kan du sitte med rumpa litt høyere enn føttene, enten ved å rulle matta eller sitte på en pute.

Frosken
Nok en hofteåpner, men her kan du være mer passiv enn i sommerfuglen. Dette er en super yin-øvelse som du kan holde lenge uten å presse deg. La knærne skli fra hverandre og pass på å hold føttene i gulvet, enten samlet eller fra hverandre. Pass på at du ikke henger i korsryggen. Når man går for yin-varianten (ikke press, bare la tyngekraften trekke deg nedover etterhvert som bindevev og muskulatur gir etter) vil du få løsnet opp knuter i bindevevet nesten som en massasje eller foamroller uten det ubehaget mange opplever.

Ser dere likheten mellom bildene mine og navnet på øvelsen? Håper du blir inspirert til litt mer fokus på hofteåpning. Det vil ryggen din takke deg for!

Solhilsen fra Kristin

2 kommentarer

Cathrine

07.06.2016 kl.14:08

Æ syns det ligne! Men æ e enig at ikke alle posisjona heng helt på greip.

Æ så en artig meme her om dagen med flere bilda av yogaposisjona og caption va: "I rule at yoga". Den ene posisjonen va dead man, altså ligge og slappe av 😜

yogakristin

07.06.2016 kl.14:44

Haha! Tror det er favorittposisjonen til mange ;)

Skriv en ny kommentar

yogakristin

yogakristin

28, Trondheim

Yogainstruktør på 3T i Trondheim. Jeg vil gjerne inspirere andre til å se at yoga er for alle!

Kategorier

Arkiv

hits