Yin og Yang

Jeg skriver her om det maskuline og feminine ved yoga. Dette er uttrykk som brukes i et historisk og kulturelt perspektiv og reflekterer på ingen måte min mening om hvordan kvinner og menn er eller skal være.

I kinesisk filosofi handler yin og yang om hvordan motsetninger utfyller hverandre. I yoga forbindes yin med det som tradisjonelt er sett på som feminint, mens yang forbindes med det maskuline. Så hva betyr egentlig det?


Yang, det maskuline, representerer det lyse, energiske og utadvendte. Det er den mer tradisjonelle formen for yoga hvor man bygger opp styrke, utholdenhet og fleksibilitet. Under denne kategorien kommer hatha, ashtanga, vinyasa, iyengar, bikram og power yoga. Dette er yoga-retninger hvor man jobber aktivt med ulike posisjoner, enten statisk eller som del av en flow. Det er den type yoga vi møter på de fleste timer på treningssenter og det er den typen yoga som de fleste legger ut bilder av og eksmpler på (inkludert her på bloggen). Hvor rent de ulike stilene er praktisert vil variere ut i fra hvem som instruerer og hva slags studio du trener på. Hatha er en samlebetegnelse på disse stilene. Min personlige oppfatning er at ashtanga, bikram og iyengar er strengere stiler med fokus på repetisjon og perfeksjon, mens vinyasa handler mer om overgang, flyt og bruk av pust. 

-1YorovZqL
 
BGBVOgcPZnZ

Så hva er da yin yoga, dette feminine? Det som ligger i dette begrepet er det mørke, innadvendte og passive. Dette er en mindre etablert form for yoga (her i vesten i all fall), men det er god grunn til å benytte seg av yin yoga. Fokuset her er på å være passiv, la pust og andre prosesser i kroppen gå av seg selv og kjenne hvordan det å holde en posisjon over tid påvirker kroppen. Vi velger gjerne posisjoner som krever minimalt med muskelkraft, slik at spenning i bindevev løsner opp. Det er snakk om å holde en posisjon i flere minutter (opp til 20 for de mer ekstreme utøvere). I likhet med meditasjon gir yin yoga en mulighet til å aktivt utvikle bevisstheten. Du vil kjenne ubehag, så du må lytte til kroppen og merke deg om dette er "godt vondt" eller "vondt vondt". Akkurat som en massasje kan du merke at spenninger gir slipp når du klarer å slappe av og la tyngdekraften dra deg dypere inn i en posisjon etterhvert som  bindevev og muskulatur gir etter. Her kommer noen av mine favoritter innen yin yoga:

Universalstrekk med ørneben

Dette er en herlig tvist hvor du får "vridd opp" overkroppen og løsnet opp nedover ryggen. I tillegg får du en deilig strekk på bryst. Hvis du ikke får til å låse bena som jeg har gjort på bildet, kan du vri deg med kryssede ben eller bare holde bena samlet. Lukk øynene og la tyngden av armen trekke skulderen ned, samtidig som lar bena synke ned mot gulvet.

Banan

Bananen er en utrolig avslappende sidestrekk, hvor du kan velge intensitetsnivå utifra hvor bøyd du ligger og hvor du plassere armene. Du kan la armene ligge langs siden av kroppen, ta tak i albuene over hodet, eller strekke armene helt ut som jeg har gjort på bildet.

Sommerfugl

I yin yoga er sommerfuglen litt annerledes enn jeg har vist tidligere. Plasser bena litt lenger fra hofta, så du lager en diamantform med bena. Slipp knærne ut til siden og heng framover med overkroppen. Her kan det være lurt å legge håndflatene åpne, så du klarer slappe helt av i armene. Du vil få strekt ut ryggen og kanskje du kjenner en åpning i hofta i tillegg.

Foroverbøy

Dette er også en deilig strekk for ryggen hvor du kanskje kjenner at det strekker på baksiden av lårene i tillegg. Ved å folde armene sammen kan du slippe deg ned og bare henge der. Kjenn at du klarer å slippe spenningene i nakken. Som en sjekk kan du riste eller nikke litt med hodet. Bruk god tid når du reiser deg igjen, så du unngår å bli svimmel!

Du kan finne rene yang timer og rene yin timer, men personlig liker jeg også å kombinere stilene. Det føles som en luksus å ta seg tid til en god yin strekk som et avbrekk eller på slutten av en yang-økt. Det kan være lurt å bruke stoppeklokke hvis du syns det er vanskelig å vite hvor lenge du skal holde. Prøv med 2-3 minutter først og øk gjerne etterhvert som du venner deg til det. Unngå å se på klokka underveis, men fokuser på kroppen og sinnet ditt, så sier den i fra når du er ferdig ;-)

Solhilsen fra Kristin 

 

2 kommentarer

Linni

17.06.2016 kl.18:29

Har vært på en yinyogatime i dag, men fikk lyst t å bruke kvelden på enda mer yin da æ leste innlegget ditt<3 I <3 yin, den perfekte kontrasten til yang (ikke helt unaturlig, kanskje..!)

yogakristin

17.06.2016 kl.19:37

Linni: I know! Det er så deilig med yin <3 skikkelig terapi.

Skriv en ny kommentar

yogakristin

yogakristin

28, Trondheim

Yogainstruktør på 3T i Trondheim. Jeg vil gjerne inspirere andre til å se at yoga er for alle!

Kategorier

Arkiv

hits