Kristins dating tips

For mange handler yoga om selvet. Vi prøver å stenge ut det som skjer rundt oss i tid og rom og være tilstede i kropp og sinn. Det går likevel an å dra sammen med noen andre og dele opplevelsen. Å dra på en yoga date kan være skummelt og kleint, men det kan også være en øyeåpner. Du får se partneren din fra en annen side og dere får dele en (kanskje ny) opplevelse som bringer dere nærmere hverandre. 

Sondre og meg på vår første date!


Noe som har blitt veldig populært i USA er acro yoga. Her blandes akrobatikk og yoga, og de mest erfarne får det til å se ut som en elegant dans. Men det finnes enklere øvelser også hvor man kan få føle på det å samarbeide uten å klumse for mye. Man kan selvfølgelig også dra med en kompis eller venninne, men her kommer jeg til å fokusere på hvordan det påvirker et forhold. 

Hvis du vil lære de virkelig avanserte triksene anbefaler jeg å dra på et kurs hvor dere får veiledning og noen som spotter dere. Det gjorde vi da vi var i LA og vi lærte utrolig mye! Vi fikk til ting vi aldri hadde trodd. Hva styrker ikke forholdet mer enn å få til å samarbeide og å oppleve nye ting sammen? Jeg har valgt ut noen øvelser dere kan prøve sammen som går an å prøve på egenhånd. 

Fly på bena

Dette var før vi lærte riktig håndgrep


Her ligger basen på gulvet med hendene vendt utover, så flyeren kan plassere hendene med fingrene vendt rett fram. Føttene plasseres med hoftekulen midt i fotbuen og tærne vendt rett fram. Hvor det er best å plassere føttene vil selvfølgelig være avhengig av hvor lange ben/overkropp flyeren har, men dere kan bruke hoftekulene som utgangspunkt. Det viktigste for flyeren er å stive av hele kroppen, så basen kan balansere deg på føttene. Det er meningen at tyngdepunktet skal være over føttene til basen. Det vil si at dere har minimalt med vekt i hendene, men det kan være greit å bruke armene for balanse i starten. For å komme opp er det kun bena til basen som bøyes, mens flyeren er helt strak (ikke knekk i hofta!) og begge har strake armer. Flyeren lener seg framover også skal basen skyve rett opp så føttene kommer rett over hofta. Da får dere stablet vekten best mulig og basen kan forsiktig vippe føttene fram eller tilbake til dere finner balansen. Et tips for baser med lite bevegelighet i bakside lår er å legge en pute under rumpa. Da blir det lettere å strekke ut bena. 

Fly på armene
video:img5333

Her er det mye av det samme prinsippet som å fly på bena, men det er kanskje lettere hvis man sliter med bevegelighet som jeg nevnte over. Her må basen passe på å holde armene strake i vektoverføringen og strekke armene rett opp fra skuldrene. Plasser igjen hoftekulene i hulrommet i hånda og hold fingrene rett fram sånn at hendene kan brukes til å balansere. For moro skyld la vi inn noen repetisjoner med benkpress som dere ser i videoen. 

Firkant

Dette er en artig øvelse hvor man får litt samme følelse som å stå på hodet uten at det er like utfordrende. Basen sitter med strake ben og armene over hodet. Så plasserer flyeren hendene på anklene til basen og legger en og en fot opp i hendene til basen. Her er det også viktig å få til firkanten så rettvinklet som mulig for best stabling. Da slipper dere å anstrenge dere veldig for å holde balansen. Det krever forøvrig at begge er bevegelige nok i bakside lår til å klare å holde rygg/ben rett. I tillegg kreves det at man er åpen nok i skuldrene til at det går an å strekke armene rett over hodet uten at man åpner i brystryggen. En artig vri er å gå ned til ryggliggende for basen, mens flyeren ender opp i en planke. Det krever nok mer kroppskontroll og styrke å komme opp igjen. Dette er en annerledes og artig core-øvelse!

Foroverbøy med hjerteåpner

Som en avslutning på økta kan dere bruke hverandre under uttøying. Denne øvelsen gir basen en god strekk på bakside lår uten at man må bruke noe energi. Tyngden til flyeren er med på å presse overkroppen nedover, så den eneste utfordringen er kanskje å holde bena strake. Flyeren kan velge å bare legge seg bakover eller å strekke armene opp for en deilig åpning øverst i rygg og skuldre. Bytt gjerne på hvem som er base og flyer, så har dere fått tøyd to viktige kroppsdeler og prøvd å finne ro sammen på en gang :-)

 

Solhilsen fra Kristin

Én kommentar

lisarorvik

17.06.2016 kl.12:15

Så spennen :)

Skriv en ny kommentar

yogakristin

yogakristin

28, Trondheim

Yogainstruktør på 3T i Trondheim. Jeg vil gjerne inspirere andre til å se at yoga er for alle!

Kategorier

Arkiv

hits