Hanumanasana - Spagat

Spagat, splitt, hanumanasana eller "spagttin" som vi sier i Trndelag. Yogaposisjonen har navnet etter guden Hanuman som tok et stort sprang fran India til Sri Lanka. Et ml for mange og for noen kanskje bare en drm. For det krever en del fleksibilitet f til denne posisjonen. Ikke bare i hamstring (baksiden av lret), men minst like viktig om ikke enda viktigere er hofteleddsbyeren. f til g ned i spagaten er ikke ndvendigvis noe nyttig rent funksjonelt sett, men det er likevel et poeng forske opprettholde bevegeligheten i disse muskelgruppene. Srlig med tanke p hva som skjer med alderen; vi blir stivere.S fr det er "for sent", noe det egentlig aldri er, flett noen av disse velsene inn i rutinen din!

Er du forsiktig er det ikke ndvendig varme opp for f noe ut av bevegelighetstrening. Det finnes flere mter tye muskulaturen p for oppn bedre bevegelighet. Jeg har tidligere nevnt yin yoga, hvor man ikke benytter noen ytre belastning. Dette er den beste mten tye p hvis du ikke har varmet opp frst., men krever ogs at du holder hver posisjon i flere minutter. Den mest vanlige mten tye p er bruke litt kraft og strekke, trekke eller presse til man kjenner at det tyer. For oppn bedre bevegelighet med denne typen tying er det ndvendig holde i minst 20 sekunder. Den siste mten jeg tenkte nevne er kanskje ikke like mye brukt, men den er ganske effektiv. Ved utmatte muskelen du vil tye blir den spass avspent at du kan komme dypere med n gang. Det gir ikke ndvendigvis det samme langvarige resultatet, men det kan vre verdt prve. Spenn muskulaturen alt du klarer for s slappe helt av og g dypere i posisjonen. Dette kan du gjre flere ganger etter hverandre. S la oss snakke om velsene.

Liggende (hamstring)
Start gjerne med det ene kneet byd, men pass p hold det benet du tyer helt strakt. Du kan bruke et yogabelte eller et klesplagg hvis du ikke nr benet ditt med rett rygg. Trekk benet mot deg. Her kan du ogs f hjelp av noen til hold kneet ditt strakt og presse ned slik at du kan fokusere 100% p slappe av.

P kneet (hamstring)
Her er frste bud at hoftene br vre parallelle. Hvis du pner i hoften (lar benet du tyer komme for langt fram) vil du kanskje komme lenger ned, men du vil ikke f tyd den muskulaturen vi er ute etter p samme mte. Andre bud, som er minst like viktig som frste er holde ryggen rett. S er det bare lene seg framover. Pass p at du ikke gr for langt. Tying skal vre ubehagelig ikke direkte vondt. Da kan du skade deg. Fra denne posisjonen kan du prve la det fremste benet skli framover med hoftene parallelle for se hvor langt du er unna spagaten.

Stittende (hamstring)
Hvis du syns det er ubehagelig eller vanskelig holde balansen p kneet kan dette vre et fint alternativ. Helst skal man holde ryggen rett her, men hvis du kjenner strekken bedre med krum rygg kan du starte der og jobbe mot rette ut ryggen etterhvert. 

P kneet (hofteleddsbyer)
En utfordring her vil for mange vre ikke svaie i ryggen. S aktiver magemusklene. Tenkt gjerne at du trekker oppover, eller vippe bekkenet fram.Unng lene deg p det fremre kneet, men du kan godt hvile hendene dine der for holde balansen.

Kneet lftet (hofteleddsbyer)
Det er litt mer utfordrende lfte av kneet, men i og med at benet skal vre strakt i spagaten er det en fin velse. Du kan ogs kjenne at det tyer mer fordi du fr mer vekt over hoftepartiet.

gla
Hvis dere ikke ser det str det fremste benet mitt ved siden av venstrearmen. Denne vil kjennes litt forskjellig fra person til person alt etter hvor flaskehalsen er. Her er det i likhet med de to forrige velsene et poeng f tyngepnktet over hoften. Jobb derfor med s rett rygg som mulig. Du kan holde kneet i gulvet, eller strekke det bakerste benet ut. Du kan ogs komme ned p albuene, men hold ryggen rett!

Spagat
Her kan det vre en god id ha noe sttte seg p p begge sider for holde overkroppen oppreist. Det kan vre yogablokker, stoler, eller noe annet som passer ditt niv. Prv hold knrne strake og hoftene parallelle.

Lykke til!

Solhilsen fra Kristin

2 kommentarer

frimadsverden

29.06.2016 kl.18:18

S moro, takk for tips! Jeg hper p komme meg ned i spagaten en dag selv :)

yogakristin

04.07.2016 kl.16:41

frimadsverden: Lykke til!

Skriv en ny kommentar

yogakristin

yogakristin

28, Trondheim

Kristin Skjelbred er yogainstruktr p 3T i Trondheim. Her finner du inspirasjon og tips innen yoga, trening og mental helse!

Kategorier

Arkiv

hits