Den hårfine balansen

Jeg er opptatt av at trening skal være funksjonelt. At det skal hjelpe oss til en bedre hverdag. Balanse er noe som ofte kommer i andre (eller tredje eller fjerde) rekke på trening. Det er kanskje noe vi ikke ser helt utbyttet av før det er for sent. Når vi ligger der med brukket hofte. Balanse er viktig. Ikke fordi man kan stå på ett ben og ta fancy bilder, men fordi det styrker støttemuskulaturen og forebygger skader. På yoga har vi balanseøvelser både på føttene og hendene. Det finnes balanseøvelser for andre kroppsdeler også, men her viser jeg noen enkle og noen litt vanskeligere balanseøvelser for hender og føtter. Felles for alle: Fest blikket på et punkt.

Treet

En klassiker de fleste har hørt om. Plasser foten hvor som helst på ståbenet utenom på kneet. Press håndflatene sammen. For å utfordre kan du løfte armene, bevege på dem, lukke øynene eller prøve å gå opp på tå.

Ørnen

Her står du med bøyd ståben, noe som krever litt mer muskelbruk enn strakt ben. Hvis høyre ben krysser over er det høyre arm som krysser under. Du trenger ikke feste foten bak leggen som jeg viser hvis du ikke når rundt. Her kan du prøve å bøye deg fram å nå kneet med albuen.

Danseren

Dette krever en del fleksibilitet på framsiden av kroppen. Fokuser på å løft brystet og spark i fra med benet inn i håndflaten. Er du fleksibel nok kan du lirke foten inn i albuen eller ta ta i tærne med begge hendene.

Kråka

En forholdsvis enkel armbalanse jeg har nevnt tidligere. Her handler det mest om kjernemuskulatur og å presse knærne inn i overarmen. Legg vekten forsiktig framover. Når du har balansen kan du eksperimentere med å strekke armene ut.

Sidekråde med splitt

Plasser den nedreste hofta og kneet på hver sin albue. Når du har balansen her kan du prøve å strekke ut bena.

Håndstående

Denne er nok den vanskeligste øvelsen her og krever styrke og mobilitet, men prøv gjerne mot en vegg. Skyv i fra med armene så du får skuldrene trykk mot ørene. Vipp bekkenet fram og stram magen. Stiv av hele kroppen og prøv å skifte vekten bort fra veggen ved å bruke hendene.

Start før det er "for sent"!

Solhilsen fra Kristin

 

2 kommentarer

lisarorvik

12.07.2016 kl.10:41

Så flink du, kjempe fine bilder :)

yogakristin

12.07.2016 kl.16:14

lisarorvik: Tusen takk!

Skriv en ny kommentar

yogakristin

yogakristin

28, Trondheim

Kristin Skjelbred er yogainstruktør på 3T i Trondheim. Her finner du inspirasjon og tips innen yoga, trening og mental helse!

Kategorier

Arkiv

hits