Whole lotta lotus

Hva er mer YOGA en lotus-stillingen?

P tide at vi tar en titt p den syns jeg. Lotus-stillingen er en klassisk meditasjonsstilling, alts en posisjon man skal kunne sitte tilnrmet uanstrengt i. Lettere sagt enn gjort? Ja! Denne posisjonen krever pne hofter og kan vre belastende p knrne. S hvis du sliter med knrne dine, br du vre forsiktig. Velg heller en annen posisjon som skredderstilling, eller hvilken som helst sittestilling som passer kroppen din hvis du skal gjre pustevelser eller meditere. Er det derimot bevegeligheten som begrenser deg kan du prve disse velsene for komme deg inn i lotus.

Sommerfugl (Yin-variant)

Sett fotbladene sammen og lag en diamantform med bena. Du trenger ikke trekke fttene innover, men hold heller litt avstand til hoftene. Legg deg framover og slapp av i armene og overkroppen. Bruk god tid og la overkroppen bli dradd gradvis lenger og lenger ned. Kjenn hvordan bindevev og muskulatur gir etter nr du slapper helt av. Er du nysgjerrig p Yin-yoga kan du sjekke dette innlegget.

Sittende hoftepner

Plasser ankelen p motsatt kne. Her er det lurt starte med bena et stykke fra kroppen, s du klarer holde ryggen rett. Mens du fokuserer p lfte brystet fram kan du trekke bena nrmere, men prv press kneet p den siden du tyer bort fra kroppen. Da fr du pnet godt i hofta! Etter hvert kan du kanskje legge armene rundt benet du tyer (som du holder et lite barn) og eksperimentere med trekke benet over til den ene og andre siden.

Liggende hoftepner

Dette er en liggende variant av posisjonen over hvor du kan bruke armene til trekke bena mot brystet. Husk rett ryggen ut! Kjenn at du ligger p skulderbladene og hoften og har en naturlig svai i ryggen. Det vil variere fra person til person om korsryggen ligger nedi gulvet her, men for de fleste av oss er det en liten glippe nr ryggen er naturlig rett.

Duen

Denne har du kanskje vrt borti hvis du har vrt p en yogatime. En av grunnene til at jeg trekker fram duen her er at det virker som mange gr glipp av poenget med velsen. I stedet for legge hlen p det fremste benet helt i lysken skal man pne i kneet (ca 90 grader). Da vil hoftene (for de fleste av oss) ikke ligge helt ned i gulvet. Hvis du bruker en yogamatte kan du tenke deg at leggen og hoftene skal vre parallelle med den korte siden av matta, mens det bakerste bene er strakt bakover parallell med langsiden. Jeg syns ofte det holder fokusere p finne disse linjene og prve slippe hoftene lenger og lenger ned. Videre kan man legge overkroppen (rett i ryggen selvflgelig) framover og strekke armene lenger og lenger fram for en enda dypere ty. Er dete nytt for deg anbefaler jeg teste det ut! Denne posisjonen kan vre ganske belastende p det fremste kneet, s som vanlig; lytt til kroppen.
 

Solhilsen fra Kristin

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

yogakristin

yogakristin

28, Trondheim

Kristin Skjelbred er yogainstruktr p 3T i Trondheim. Her finner du inspirasjon og tips innen yoga, trening og mental helse!

Kategorier

Arkiv

hits