Whole lotta lotus

Hva er mer YOGA en lotus-stillingen?

På tide at vi tar en titt på den syns jeg. Lotus-stillingen er en klassisk meditasjonsstilling, altså en posisjon man skal kunne sitte tilnærmet uanstrengt i. Lettere sagt enn gjort? Ja! Denne posisjonen krever åpne hofter og kan være belastende på knærne. Så hvis du sliter med knærne dine, bør du være forsiktig. Velg heller en annen posisjon som skredderstilling, eller hvilken som helst sittestilling som passer kroppen din hvis du skal gjøre pusteøvelser eller meditere. Er det derimot bevegeligheten som begrenser deg kan du prøve disse øvelsene for å komme deg inn i lotus.

Sommerfugl (Yin-variant)

Sett fotbladene sammen og lag en diamantform med bena. Du trenger ikke trekke føttene innover, men hold heller litt avstand til hoftene. Legg deg framover og slapp av i armene og overkroppen. Bruk god tid og la overkroppen bli dradd gradvis lenger og lenger ned. Kjenn hvordan bindevev og muskulatur gir etter når du slapper helt av. Er du nysgjerrig på Yin-yoga kan du sjekke dette innlegget.

Sittende hofteåpner

Plasser ankelen på motsatt kne. Her er det lurt å starte med bena et stykke fra kroppen, så du klarer å holde ryggen rett. Mens du fokuserer på å løfte brystet fram kan du trekke bena nærmere, men prøv å press kneet på den siden du tøyer bort fra kroppen. Da får du åpnet godt i hofta! Etter hvert kan du kanskje legge armene rundt benet du tøyer (som du holder et lite barn) og eksperimentere med å trekke benet over til den ene og andre siden.

Liggende hofteåpner

Dette er en liggende variant av posisjonen over hvor du kan bruke armene til å trekke bena mot brystet. Husk å rett ryggen ut! Kjenn at du ligger på skulderbladene og hoften og har en naturlig svai i ryggen. Det vil variere fra person til person om korsryggen ligger nedi gulvet her, men for de fleste av oss er det en liten glippe når ryggen er naturlig rett.

Duen

Denne har du kanskje vært borti hvis du har vært på en yogatime. En av grunnene til at jeg trekker fram duen her er at det virker som mange går glipp av poenget med øvelsen. I stedet for å legge hælen på det fremste benet helt i lysken skal man åpne i kneet (ca 90 grader). Da vil hoftene (for de fleste av oss) ikke ligge helt ned i gulvet. Hvis du bruker en yogamatte kan du tenke deg at leggen og hoftene skal være parallelle med den korte siden av matta, mens det bakerste bene er strakt bakover parallell med langsiden. Jeg syns ofte det holder å fokusere på å finne disse linjene og prøve å slippe hoftene lenger og lenger ned. Videre kan man legge overkroppen (rett i ryggen selvfølgelig) framover og strekke armene lenger og lenger fram for en enda dypere tøy. Er dete nytt for deg anbefaler jeg å teste det ut! Denne posisjonen kan være ganske belastende på det fremste kneet, så som vanlig; lytt til kroppen.
 

Solhilsen fra Kristin

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

yogakristin

yogakristin

28, Trondheim

Kristin Skjelbred er yogainstruktør på 3T i Trondheim. Her finner du inspirasjon og tips innen yoga, trening og mental helse!

Kategorier

Arkiv

hits