Fredagskvelden sin

Fredag substantiv - TV, taco, sofakrok, kos

I min synonymordbok er det ett ord til: paryoga! Prøv disse øvelsene mens pizzaen står i ovnen eller i reklamepausene under OL-sendingen.

Squat rygg mot rygg
Start stående rygg mot rygg, med tærne skrått utover og bena litt bredere enn hofta. Så går man ned i en squat. Tanken her er at dere skal lene dere litt mot hverandre, noe som kan føre til litt knall og fall om dere ikke er like høye eller tunge. Selv om man kanskje kommer lenger ned når man får vekten godt bak på hælene her og finner balansen, vil også ulikheter i bevegelighet spille inn. Dette er ikke en veldig vanskelig øvelse, men man må huske på å jobbe sammen. For eksempel kan ikke jeg lene meg altfor my over på Sondre. 

Tøye bakside lår
Start liggende på ryggen med ett ben hevet. Partneren setter seg over det andre benet og hjelper til å holde begge bena strake. Når du ligger på ryggen kan du bruke all din energi på å slappe av, mens partneren bruker kroppsvekten sin til å føre benet inn i en splitt. Her er det viktig med kommunikasjon! Det kan også bli ganske intimt og hyggelig om man er fleksibel. 

Crunch-rulle
Dette er virkelig en killer! start på ryggen og krøll deg sammen til en ball. Du som ligger på ryggen har i oppgave å holde albuene inntil knærne hele øvelsen. Partneren tar tak i knærne dine og ruller deg opp til du kan balansere på rumpa for så å rulle deg kontrollert ned igjen. Dess saktere man ruller, dess mer kreves det av magemuskulaturen. 

Ryggstrekk
Sikkert flere måter å komme seg inn i denne på. Jeg valgte å gå opp i håndstående, så tok Sondre tak i anklene mine og lente seg framover. Hvis partneren din er høyere enn deg kan du selvfølgelig holde lenger opp på leggen. Dette er en utrolig deilig avlastning for ryggen. Prøv å slapp helt av i overkropp, skuldre, nakke og armer. Særlig hvis du plages med smerter i ryggen kan det å henge (enten fra armene eller bena) føles helt fantastisk! Her får du i tillegg en myk åpning i skuldrene.

Stå på hendene
Føler nesten jeg kunne ha kaldt denne bloggen for "Håndståendekristin" så mye som jeg skriver om det... Pass på at dere har god nok plass rundt dere før dere begynner å trene håndstående inne! Din oppgave her er å sparke deg opp, mens partnerens oppgave er å ta i mot og hjelpe deg å finne balansen. Dette kan være kjempeartig hvis dere kommuniserer og hjelper hverandre, men det kan også gå veldig galt om man ikke er forsiktig. Si i fra når du må ned igjen. Og som partner er du en støttespiller som skal ha fullt fokus på å gjøre settingen trygg.

Så dagens budskap er; Lek med hverandre! Hjelp hverandre, utfordre hverandre, le av deg selv og le sammen. Dette er glasuren som gjør fredagskvelden perfekt.

Solhilsen fra Kristin  

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

yogakristin

yogakristin

28, Trondheim

Kristin Skjelbred er yogainstruktør på 3T i Trondheim. Her finner du inspirasjon og tips innen yoga, trening og mental helse!

Kategorier

Arkiv

hits