Hund som ser ned - Adho Mukha Svanasana

... eller down dawg. Woof! Denne posisjonen har de fleste et forhold til enten man har drevet med yoga eller ikke. Det er en posisjon som faktisk krever mye mer fleksibilitet, styrke og kroppskontroll enn man kanskje tenker over den frste gangen man mter den p en nybegynnertime. Jeg har mange ganger hrt folk si at det tok flere r fr de virkelig skjnte posisjonen. S jeg tenkte jeg skulle bryte ned posisjonen og g gjennom alt fra fingertuppene til trne. Frst av alt; hvis du ikke har peiling p hva jeg snakker om er det dette hund som ser ned:

OK, let's break it down.

Hender
Det beste er starte med hendene i skulderbredde og pekefinger og langfinger pekende framover. Hele hndflaten skal presses ned i underlaget. Det vil si hver finger, hvert grunnledd (der fingeren er festet til resten av hnda), ja egentlig helt fra fingertuppene til hndens "hl".

Armer
Armene skal vre strake. Dette er noe de fleste av oss ikke har noe problem med f til, men det er ikke alltid man er bevisst p det. Nr du har hndflaten presset godt ned mot underlaget bruker du armene til skyve vekten bakover. 

Hode/Nakke
Hodet skal vre p linje med armene, alts en forlengelse av ryggen. Det betyr at nakken skal vre i sin naturlig posisjon, noe som kan vre en utfordring nr man ikke str rett opp og ned. Det er lett feste blikket rett ned i matta, men da vil man f en knekk i nakken og kan ende opp med bli stl. Det er ogs fort gjort kikke bak mot fttene, men da vil man f en by i nakken som kan pvirke resten av holdningen. Det ekleste kan vre f hjelp av noen til se nr hodet ditt er plassert riktig, for s "printe" flelsen av riktig posisjonering inn i bevisstheten.

Skuldre
Skuldrene er et av hovedpoengene med stillingen, og det poenget folk flest misser! Man skal ha ganske god kroppskontroll for naile skuldrene i hund som ser ned. Du kan prve rotere armhulene inn mot hverandre og breie ut mellom skulderbladene. Samtidig skal skuldrene trekkes ned i ryggen slik at du skaper rom mellom skuldrene og rene. Hvis du fr til disse to tingene har du kommet langt og kjenner kanskje at det bde strekker samtidig som det er ganske tungt holde over tid. Hund som ser ned er en kjempegod velse for bevisstgjre, styrke og ke bevegeligheten i dette omrdet. Det har man godt av enten man nsker st p hendene, eller rett og slett bare unng smerter og plager med skuldrene.

Rygg
Ryggen skal i utgangspunktet vre rett. Mange bryr seg mer om strekke bena enn ryggen, men dette gr utover skuldrene og derfor hovedpoenget med velsene mener jeg. S det du kan fokusere p her er presse brystet bakover mot bena dine (selvflgelig samtidig som du har skuldrene i posisjonen beskrevet over). Det hjelper ogs tenke at man skal lfte rumpa oppover. (Se bildet over.)

Knr
Som jeg nevnte over er det mange som strekker knrne fr de har resten av posisjonen p plass. Hvis du har kort hamstring (bakside lr) vil det vre fordelaktig heller holde knrne byd, s du fr strekt ut ryggen. Etterhvert kan du jobbe med strekke knrne ut.

Ftter
Ideelt skal man kunne g direkte fra en planke opp i hund som ser ned uten flytte fttene, men for mange vil det vre bedre ta en lite steg fram for f til rette ryggen ut og f plassert skuldrene riktig. Nr du er klar for strekke knrne ut kan du skyve hlene ned mot matta. Fttene skal vre plassert i hoftebredde, noe som er mye smalere enn mange tror!

Av og til m man legge bort de (u)vanene man har opparbeidet seg, bryte det hele ned for s sette puslespillet sammen igjen. S selv om du har gjort hund som ser ned hundrevis av ganger hper jeg du vil g gjennom denne "sjekklisten", s kan det hende du fr non aha-opplevelser. Nr du fr alle elementene p plass, vil denne posisjonen styrke og strekke skuldre i tillegg til strekke bakside lr (litt avhengig av hvor fleksibel du er). Det er en super velse i bygge opp kroppsbevissthet enten du jobber mot st p hendene, eller om du er nybegynner p yoga. Lykke til!

Solhilsen fra Kristin

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

yogakristin

yogakristin

28, Trondheim

Kristin Skjelbred er yogainstruktr p 3T i Trondheim. Her finner du inspirasjon og tips innen yoga, trening og mental helse!

Kategorier

Arkiv

hits