HOT yoga

Jeg har ftt mange sprsml om hot yoga. Hva er det egentlig? Hvem er det for? Hvor varmt er det? Jeg har forelsket meg helt og vil gjerne dele mine tanker og erfaringer rundt temaet. Hot yoga er en samlebetegnelse for ulike yogatimer som gjennomfres i et oppvarmet rom. Det er ikke utelukkende for personer som karakteriseres som hot, det er for alle. Man br forvrig vre forsiktig om man har hyt blodtrykk, hjertesydommer, diabetes eller andre kroniske sykdommer. I tillegg br du vre ekstra hensynsfull hvis du er gravid. Hot yoga kan foreg ved forskjellig temperaturer alt etter hva slags time det er. P 3T holder vi temperaturen p mellom 35 og 40 grader. Lyst til prve? Sjekk ut YogaMania

S hva er egentlig poenget med yoga i varmen? Som den frossenpinnen jeg er s m jeg si at for det frste s er det utrolig behagelig. Jada, det finnes badstu og mange andre mter f varmen i kroppen p. Det er likevel noe spesielt med hot yoga. Jeg synes det er som balsam for kropp og sjel. Srlig n som det begynner bli kaldere ute er det en herlig mte f varmen i hele kroppen uten slite seg helt ut p 3D-mlla eller tulle seg inn i et ullpledd foran peisen med en stor kopp kakao. P onsdager underviser jeg HotYin p 3T-Midtbyen som er helt magisk. Yin er en yogaretning som handler om passivitet, aktivering av bindevev og ke fleksibilitet.

Varmen gjr noe med kroppen. Musklene blir mer avslappet og bindevevet mykner opp. Det kan gjre at man fr mer ut av posisjoner og velser hvor fleksibiliteten er et hinder. S er du litt stiv eller sliter med anspenthet kan hot yoga vre redningen. Det er ikke snn at man plutselig blir et slangemenneske bare fordi man er i et varmt rom, men en liten forskjell vil du kanskje merke. 

Selv om hot yoga har mange positive effekter p kroppen, s er det nok noe man skal vre forsiktig med gjre hver dag. Man svetter veldig mye. Jeg har selv merket hodepine og dsighet nr jeg ikke har passet p fylle p med vske og salter. Varmen merkes ikke bare ved at man svetter mer. Alle velser som krever litt energi vil fles tyngre. Derfor foregr de fleste hot-timer i et roligere tempo. Husk at det ikke er noen skam ta seg en pause eller en liten luftetur ut av det varme rommet. Lytt til signalene kroppen sender underveis.

video:img4514

Kanskje vi sees i hot-salen p 3T-Midtbyen eller 3T-Rosten :)

Solhilsen fra Kristin

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

yogakristin

yogakristin

28, Trondheim

Kristin Skjelbred er yogainstruktr p 3T i Trondheim. Her finner du inspirasjon og tips innen yoga, trening og mental helse!

Kategorier

Arkiv

hits