HOT yoga

Jeg har fått mange spørsmål om hot yoga. Hva er det egentlig? Hvem er det for? Hvor varmt er det? Jeg har forelsket meg helt og vil gjerne dele mine tanker og erfaringer rundt temaet. Hot yoga er en samlebetegnelse for ulike yogatimer som gjennomføres i et oppvarmet rom. Det er ikke utelukkende for personer som karakteriseres som hot, det er for alle. Man bør forøvrig være forsiktig om man har høyt blodtrykk, hjertesydommer, diabetes eller andre kroniske sykdommer. I tillegg bør du være ekstra hensynsfull hvis du er gravid. Hot yoga kan foregå ved forskjellig temperaturer alt etter hva slags time det er. På 3T holder vi temperaturen på mellom 35 og 40 grader. Lyst til å prøve? Sjekk ut YogaMania

Så hva er egentlig poenget med yoga i varmen? Som den frossenpinnen jeg er så må jeg si at for det første så er det utrolig behagelig. Jada, det finnes badstu og mange andre måter å få varmen i kroppen på. Det er likevel noe spesielt med hot yoga. Jeg synes det er som balsam for kropp og sjel. Særlig nå som det begynner å bli kaldere ute er det en herlig måte å få varmen i hele kroppen uten å slite seg helt ut på 3D-mølla eller tulle seg inn i et ullpledd foran peisen med en stor kopp kakao. På onsdager underviser jeg HotYin på 3T-Midtbyen som er helt magisk. Yin er en yogaretning som handler om passivitet, aktivering av bindevev og å øke fleksibilitet.

Varmen gjør noe med kroppen. Musklene blir mer avslappet og bindevevet mykner opp. Det kan gjøre at man får mer ut av posisjoner og øvelser hvor fleksibiliteten er et hinder. Så er du litt stiv eller sliter med anspenthet kan hot yoga være redningen. Det er ikke sånn at man plutselig blir et slangemenneske bare fordi man er i et varmt rom, men en liten forskjell vil du kanskje merke. 

Selv om hot yoga har mange positive effekter på kroppen, så er det nok noe man skal være forsiktig med å gjøre hver dag. Man svetter veldig mye. Jeg har selv merket hodepine og døsighet når jeg ikke har passet på å fylle på med væske og salter. Varmen merkes ikke bare ved at man svetter mer. Alle øvelser som krever litt energi vil føles tyngre. Derfor foregår de fleste hot-timer i et roligere tempo. Husk at det ikke er noen skam å ta seg en pause eller en liten luftetur ut av det varme rommet. Lytt til signalene kroppen sender underveis.

video:img4514

Kanskje vi sees i hot-salen på 3T-Midtbyen eller 3T-Rosten :)

Solhilsen fra Kristin

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

yogakristin

yogakristin

28, Trondheim

Kristin Skjelbred er yogainstruktør på 3T i Trondheim. Her finner du inspirasjon og tips innen yoga, trening og mental helse!

Kategorier

Arkiv

hits