Yoga for løpere - del 2

Når man løper handler det mye om mental innstilling, enten man presser seg eller bruker løping som avkobling. Det som kanskje mangler hos mange er bevissthet i forhold til kroppen. Jeg skal ikke skjære alle over én kam her, og mange som løper mye har sikkert investert i sko som passer i forhold til deres løpesteg. Men støtet når foten treffer bakken påvirker hele kroppen fra foten, opp igjennom kneet, videre til hoften og ryggen. Derfor er bevissthet essensielt. Ved å for eksempel utnytte ankelleddet vil belastningen oppover kroppen minimeres. Dette gjøres ved å lande på tærne. Du vil nok kjenne det mer i leggene da de involveres mer i et slikt løpesteg. Da er det desto viktigere å opprettholde fleksibiliteten i leggene. Men det er også nyttig å styrke muskulaturen som beskytter disse leddene, særlig anklene og knærne. Balansestillingene i yoga hjelper både å styrke støttemuskulaturen i anklene samtidig som man er nødt til å være fokusert. Du kan også bruke balansetrening for å øke bevisstheten i forhold til ulikheter på høyre og venstre side og å bli mer oppmerksom på hvilke områder som har en tendens til å kollapse. 

Treet

Dette er en klassisk yogaposisjon de fleste av oss kjenner fra før. Sett fotsålen på innsiden av leggen eller låret og hold ståbenet strakt, men aktivt. Du skal altså ikke overstrekke kneet, men heller holde kneet strakt ved å aktivere låret. For å utfordre balansen kan du prøve ulike armvariasjoner eller bevegelser og du kan til og med lukke øynene. Hvis du sliter med å holde balansen hjelper det å presse hendene sammen og fokusere blikket på et punkt i gulvet.

Flygende due

Her får man to-i-en med en balanseøvelse som også fungerer som en hofteåpner. Legg høyre ankel på motsatt kneet og press høyrekneet utover (akkurat som i det stående varianten av duen). Bøy ståbenet ditt, hold ryggen rett og strekk brystet mot leggen. Her skal rumpa stikke litt ut bak. 

Danseren

Nok en to-i-en øvelse! start med å ta tak i ankelen din (samme arm og ben). Spark i fra inn i hånda og løft benet bakover. Overkroppen vil komme framover, men prøv å hold deg så oppreist som mulig. Da vil du kjenne at det strekker på framsiden av skuldra.

Stolen på tærne

Denne øvelsen vil styrke støttemuskulaturen både i knær og ankler. Start med hoftebredde mellom bena og bøy knærne rett fram over tærne. Løft hælene og prøv å hold balansen uten at anklene faller ut til siden. Pass på å hold ryggen rett ved å aktivere kjernen og samtidig trekke skulderbladene sammen.

Sist men ikke minst er det viktig å huske på overkroppen. Når vi løper er det bena som jobber, mens overkroppen gjerne blir oversett. Dette kan føre til spenning i rygg og skuldre. Bruk derfor tid på å strekke ut og spenne av i disse delene av kroppen. Det handler ikke om å presse seg for å bli et slangemenneske her, men bruk heller en yin-tilnærming hvor musklene får være helt avspent og strekken ikke blir for intens. 

Nål og tråd

Start på alle fire og tre høyre arm under venstre. Strekk høyre armen mot venstre mens du bruker venstre arm til å skyve i fra. Her får du strekt ut mellom skulderbladene.

Stående foroverbøy

Dette er en mer passiv strekk for ryggen hvor nakken og skuldrene være helt avspent. Bøy gjerne knærne hvis du er stram på baksiden av lårene sånn at fokuset blir mer på å avlaste ryggen. 

Bredbent foroverbøy med skulderåpner

Her vil både baksiden av lårene få en god strekk samtidig som du får strekt ut framsiden av skuldrene. Sliter du med at armene "klistrer seg" til ryggen kan du bruke et yogabelte eller et klesplagg for øke avstanden mellom hendene. 

Dette ble ganske mange øvelser, men om du tar en egen økt med disse er det en fantastisk restitusjonsøkt. Jeg har pratet med folk på yogatimene mine som kjenner at løpeformen har tatt seg opp og de har mindre plager etter de begynte å kombinere yoga og løping. Så du har ingenting å tape på å gi det en sjanse!

Solhilsen fra Kristin

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

yogakristin

yogakristin

29, Trondheim

Kristin Skjelbred er yogainstruktør på 3T i Trondheim. Her finner du inspirasjon og tips innen yoga, trening og mental helse!

Kategorier

Arkiv

hits