Prop it up!

Jeg husker da jeg var på ferie med familien som liten og hvor flau jeg ble hvis det på noen som helst måte vistes at vi ikke kom derfra. Jeg var så flau over at vi måtte bruke kart, at vi var kledd annerledes og at vi snakket et annet språk. Nå tror du dette innlegget kanskje skal handle om at mangfold er bra og at det å "passe inn" ikke er viktigere enn å være den man er. Den gang ei! Dette innlegget handler faktisk om hjelpemidler på yoga! Som yogainstruktør møter jeg ofte mennesker som er redd for å ikke passe inn på yogatimen. At alle de andre skal se at de er ny og at de ikke "hører hjemme". Mitt svar er alltid at alle hører hjemme på yoga. Noe av det vi jobber med der er å lytte mindre til egoet, og å heller være mer tilstede og bevisst i stedet for å bekymre oss for hva andre tenker. Jeg vet at jeg har nådd gjennom til noen, og det betyr så utrolig mye for meg. Men i dag kjører jeg en litt annen approach. I dag tenkte jeg å komme med tips til hvordan du kan bruke ulike hjelpemidler (props) i den yogapraksis. Hjelpemidlene jeg tenkte å snakke om i dag er:

Belte 



Blokk

Det finnes mange flere, men da blir det så fryktelig langt innlegg... Så det får bli en annen gang. Begge disse hjelpemidlene kan brukes på ulike måter. Jeg kommer med noen eksempler her, men du kan selvfølgelig prøve ut andre måter å bruke dem på også. Det er lov å være kreativ!

Sittende foroverbøy
Bruk et belte for å trekke deg dypere i en foroverbøy. Pass på at du jobber med å dra skuldrene bak og ned i ryggen.

Ydmyk kriger
Mange sliter med å få løftet armene vekk fra ryggen i denne posisjonen. Med litt større avstand mellom hendene er det lettere å få tak på posisjonen uten å bruke så mye energi.

Chaturanga
Dette er ikke noe du trenger å gjøre hver gang du skal innom posisjonen, men det er veldig nyttig i forhold til bevisstgjøring av avstanden mellom albuene! De skal være rett utenfor overkroppen, ikke bredere! Så bruk dette som en del av din Chaturanga check up! Tilpass beltet sånn at albuene er litt bredere enn skuldrene og senk deg ned til Chaturanga (bilde 2).

Halvmåne
Støtt hånda på en blokk så du kan strekke ståbenet ditt i halvmåne! Det hjelper utrolig mye med en blokk!

Sittende
Når man sitter i forbindelse med meditasjon eller pranayama (pustetrening) er det viktig å jobbe med et godt utgangspunkt for blodsirkulasjonen. I tillegg er det mye mindre belastende om du sitter med rett rygg. Så sett deg på en blokk sånn at knærne kommer lavere enn hofta og minn deg selv på å hold ryggen rett.

Buen
I mange bakoverbøyninger vil knærne bevege seg fra hverandre. Det er lett å overse for man er så bevisst på hva som foregår i overkroppen. Legg en blokk mellom knærne for å øke fokuset på benplasseringen din i denne posisjonen. Du kan starte med størst avstand og så snu blokken når du føler at du har kontroll.

Sommerfugl med bryståpner
Denne er helt magisk! Plasser to blokker som vist på det første bildet og tre beltet som vist på neste bilde. Legg deg tilbake sånn at den ene blokken ligger mellom skulderbladene dine og den andre støtter opp hodet, så du kan slappe av i nakken. Stram til beltet om du ønsker mer åpning i hoftene, lukk øynene og nyyyyyt!

Til en del av disse tingene kan du nok bruke ting du har hjemme fra før, eller kanskje du kan prøve ut på yogasenteret ditt før du kjøper inn eget utstyr. Du kan få tak i blokk og belte fra Yoloha Yoga i nettbutikken som jeg og Sondre nettopp har åpnet. 

Solhilsen fra Kristin

2 kommentarer

Victoria Larsen

03.03.2017 kl.11:45

Så genialt! Jeg håper du får en fin fredag :-)

yogakristin

03.03.2017 kl.12:14

Victoria Larsen: God helg!

Skriv en ny kommentar

yogakristin

yogakristin

29, Trondheim

Kristin Skjelbred er yogainstruktør på 3T i Trondheim. Her finner du inspirasjon og tips innen yoga, trening og mental helse!

Kategorier

Arkiv

hits